Ca pana de curent în conștiință

Orcsik Roland s-a născut în 1975 în localitatea Óbecse (Bečej) din Voivodina. Din 1992 locuiește în Ungaria. Scrie poezie, eseuri, studii și critică. Traduce din limbile slave de sud. În 2002 a publicat o antologie de poezie croată contemporană. Este unul dintre redactorii revistei de cultură Fosszília. Până acum a publicat trei volume de poezii.

La grădiniță

El era în grupă cu
sârbi eu cu unguri corcituri
amândoi din aceeași rasă
a venit la mine odată
voia să facă cunoștință și-a întins
mâna l-am pleznit
peste ochi – câine slav! –
și am fugit la ai mei spre
buncărele din anvelope de tractor
m-am urcat pe un scaun de plastic
mândru
nu m-a observat nimeni

Džoki YUing

păi așa e ușor
să devii cunoscut în dallas
însă bunica
m-a prevenit
să nu fiu niciodată
ca ăla
Džoki YUing
că o să mă prindă și pe mine
da da și nu prea
mă iubesc

Pauză-cauză

Din gaura neagră
curge sânge
ca tușul din imprimanta
dezmembrată.
Degeaba circulă în continuare
singuratică
tensiunea (V) în rețea:
câmpul de luptă e pustiu.
Altminteri a fost, ce n-a fost.
Acum doar: game over.
Dau clic pe start,
am putea să începem din nou.
La început a fost.
Obstacol. Doar în interiorul sistemului poate fi,
în șuruburile sentinței gordiene.
Ți-e frică?
Programul nu sistează,
se transformă,
ca pana de curent
în conștiință.

No problem
(Alf)

Acumulatorul se descarcă,
inima până la fund.
Încarc-o
și-ți va bate în gât
ca paradisul în
poezia lui B. – balon roșu.
Introdu codul, motivațiile,
lasă-mă să dudui o vreme.
Nu mă întreba nimic
sau doar chestii banale.
Și dacă tot suntem la capitolul ăsta:
sunt bine.
Aha în loc de au.
Mai pe larg?
Nici Lazăr nu s-a plâns
după ce-a fost înviat.

Bucăți de oglindă

do minor pătrunde în ureche
încet cu măsură precum coș-
ciugul în lanțul trofic al pământului
iarba răsare după așa cum părul
crește în ureche în urma sunetului nicio
șansă seara reverberează minorul eliberează
do-ul ațipit sub ceara din ureche cine
trage clopotele nu aud cine privește
împietrit în oglinda sunetului vocea mea
nu auzi cine șontâcăie în spatele tău
în labirintul cleios al canalelor auditive
cine cântă la acordeon într-o gondolă
venețiană în gând timpanul pârâie
acul arcușului trece dincolo
și asemenea sângelui după străpungere
vocea ta vocea mea țâșnește fericită
până ne cuprinde și ne îngroapă Alma
mater ca reacție la cuvântul înălțător cade
curentul pute grămăjoara lucidității mele
cine moare azi la pagina șaptezeci
citesc afară tună și fulgeră noi înăuntru
în căsuța de lemn la sfârșitul turei
luminează inconștient ochii animalului
cât niște nasturi negri semnalizează gata sună
minorul în cochilia urechii perlă neagră
do-ul negru se ivește luminează
în bucata asta neterminată clasată

Localpatriotismul lui Garfield

Să mor iarna?
Nici prin cap nu-mi trece.
Mai încolo, dacă mă apucă
strechea.
Mă descurc și fără șvaițer
(sigur, n-aș refuza…):
pot să mă dau fără viză cu săniuța
pe derdeluș,
pot să arunc cu bulgări
în copiii din vecini,
pot să-mi bat joc de omul lor de zăpadă
pentru care am servit drept model,
pot să fac pe eschimosul în iglu cu pisicile lor.
La urma urmei toate bucuriile
sunt croite pe măsura noastră,
și astfel locale.
Mă plictisesc isteria lirică
și epitafurile ordonate în structuri de rime,
triste din oficiu.
De ce să nu mi se întindă gura până la urechi?
De ce să nu curgă smântâna până la fund?
Ataraxia trebuie lejer dozată.
Lipsa să-și caute o cană bălțată,
să se așeze în ea, să se ușureze,
să prostească mintea altuia.
Acum n-am niciun chef să miaun,
să-mi dea pace fazele aoleu.
Am timp s-o mierlesc.

Un gând despre „Ca pana de curent în conștiință

  1. Pingback: anvelope

Lasă un răspuns

