O seară cu familia D

Tata nu știe cum să-și arate supărarea.
Se închide într-o încăpere izolată,
înjură
năprasnic, deznădăjduit, isteric, neputincios,
crede că nu îl aude nimeni.
Dar eu îl aud.
În seara asta o să bem împreună.
Trebuie să-i arăt cum se toarnă berea,
mereu toarnă aiurea și face multă spumă.

Mama nu știe să danseze pentru că
nu știe să se lase condusă,
și încet-încet nu se va lăsa condusă
nici de propriile picioare.
De parcă s-ar împiedica la fiecare pas
(puțin, doar puțin, puțin de tot. da, foarte puțin)
de ceva.
Crede că nu o vede nimeni.
Dar eu o văd.
În seara asta o s-o învăț să danseze.

Nu știu cum s-au găsit ei doi,
dar uite că împreună se descurcă:
mama tastează,
tata manevrează mouse-ul.
Mama îmi scrie:
pozele pe care ni le-ai trimis
au ceva din singurătatea
romanelor americane.

Îl roagă pe tata
să-i maseze ceafa. Cu o mână
tata își masează propria ceafă
să-și dea seama dacă face bine.

Tata îmi scrie:
să vii acasă, că niciodată nu știu
câtă pâine să cumpăr
dacă nu ești aici.

În seara asta o să beau și o să dansez
pentru ei.

15 gânduri despre „O seară cu familia D

  1. primele doua strofe nu-mi plac deloc, urmatoarele doua sunt ok, imi plac anumite versuri foarte mult:

    „Mama îmi scrie:
    pozele pe care ni le-ai trimis
    au ceva din singurătatea apăsătoare
    a romanelor americane.”

    „Tata îmi scrie:
    să vii acasă, că niciodată nu știu
    câtă pâine să cumpăr
    dacă nu ești aici.”

    „Mâinile și hainele îmi miros a măruntaie de homar.
    Acasă, mama strânge rufele curate
    întinse pe sârmă, înainte să înceapă ploaia.”

    nu stiu, poate incerci sa mai esentializezi sau sa rescrii tot asa vag, dar cumva mai poetic, mai frumos, sa zic asa. joaca-te frumos, andrei 🙂

  2. adica pot sa vad si sa inteleg asa niste framantari, chestii, dar am impresia ca-s burticele in felul in care ti-au iesit. din ce ai aici iese un poem mai scurtut ață, zic eu

  3. Mai bine fără paranteze, da. Mama ar putea să fie mai puțin descriptivă, să vorbească despre romanele americane, dar fără ”tristețea apăsătoare” care le caracterizează. E prea doct pentru mama, prea puțin prelucrat pentru a nu aparține mamei.

  4. Aș renunța și la ”dar eu îl aud”/ ”dar eu o văd”, e patetic și redundant, mai ales aici: ”O văd câteodată (..)
    Crede că nu o vede nimeni.
    Dar eu o văd.”

  5. eu aş autonomiza versurile puse între paranteze, le văd ca pe nişte strofe separate (şi ai putea, la o adică, să renunţi la paranteze):

    Nu știu cum s-au găsit ei doi,
    dar uite că împreună se descurcă:
    mama tastează,
    tata manevrează mouse-ul.
    Mama îmi scrie:
    pozele pe care ni le-ai trimis
    au ceva din singurătatea apăsătoare
    a romanelor americane.

    Îl roagă pe tata
    să-i maseze ceafa. Cu o mână
    tata își masează propria ceafă
    să-și dea seama dacă face bine.

    Tata îmi scrie:
    să vii acasă, că niciodată nu știu
    câtă pâine să cumpăr
    dacă nu ești aici.

    În seara asta o să beau și o să dansez
    pentru ei.

    Sunt la șapte mii de kilometri de casă,
    pe o insulă nelocuită, în baraca muncitorilor.
    Mâinile și hainele îmi miros a măruntaie de homar.
    Acasă, mama strânge rufele curate
    întinse pe sârmă, înainte să înceapă ploaia.
    Îmi vâr fața printre cearșafurile încălzite de soare.

  6. @mariana, e.e. cummings? interesant, nu m-am gândit niciodată că aș semăna cu el.

    @hola, o dansatoare de flamenco 😛

    • Da, clar, a fost primul lucru la care m-am gandit cand ti-am citit poeziile. Sper ca iti place comparatia, pentru ca din punctul meu de vedere e.e.cummings e genial. Oricum, dupa cum am spus, astept urmatoarele poezii.

  7. cummings e mult mai jucăuș, dar da, îmi place comparația.

    @bogdan, aici e o discuție lungă – poezia occidentală vs. poezia japoneză, știi tu 🙂 dar încerc să mă joc frumos, promit.

Lasă un răspuns

